İl Millî Eğitim Müdürlüğümüzün Ölçme Değerlendirme Merkezi, eğitimde karar verme süreçlerinin doğru işletilerek yüksek beklentili değerlendirme yapılması ve eğitimde ölçme değerlendirmenin doğru yönetilmesi amacıyla planladığı yeni çalışmaları hayata geçirmeye devam ediyor.
Bu bağlamda ölçme değerlendirme alanına dair önemli başlıklara ve güncel konulara yer veren ve tüm paydaşlar arasında sağlam bir köprü kurmak amacıyla oluşturulan İstanbul Ölçme Değerlendirme dergisi yayın hayatına başladı. Ölçme değerlendirme alanında uzman akademisyenlerden gelen yazıların yer aldığı dergi kendini geliştirmek isteyen tüm paydaşlarımıza farklı ufuklar açmayı hedefliyor.
Veriye Dayalı Bir Ölçme Değerlendirme Sistemi
Dergi, ülkemiz ve dünyadaki ölçme değerlendirme faaliyetlerini yakından izleyerek çağın ihtiyaçlarını karşılayacak üretimlere katkı sağlamak ve ölçme değerlendirme alanına dair tüm paydaşlarda perspektif oluşturmak amacıyla çıkarılıyor.
Derginin sunuş yazısında Millî Eğitim Bakanımız Sayın Ziya Selçuk "öğrenmek için ölçme" anlayışını benimsemenin önemini vurgulayarak şunları kaydediyor: "İyi bir ölçme değerlendirme sistemi, çocuğun öğrenme serüvenine azami fayda sağlamalı ve bu faydayı sağlayacak birimlere doğru ve anlamlı kararlar alabilmeleri için destek olmalıdır. Çünkü ölçme değerlendirme sisteminin temel amacı nasıl bir insan yetiştirmek istendiği, benimsenen eğitim felsefesi ve hedefleriyle ilişkilidir. Doğru amaca dönük, doğru ölçme araçları ile gerçekleştirilen her türlü ölçme değerlendirme uygulamaları veriye dayalı kararların alınmasına ve uygulanmasına katkı sağlayacağı gibi asıl hedefe ulaşılmasına yani çocuğun tüm yönleriyle gelişimine ve mutluluğuna dayanak oluşturmaktadır."
Bütünleşik bir öğrenme destek ekosistemi oluşturma ihtiyacına değinen Bakanımız Selçuk yazısındaayrıca şu ifadelere yer verdi: "Öğrenci gelişim verileri üzerinden yapılandırılacak bir eğitim sistemi Bakanlığımızın asıl hedefidir ve bu hedefin temelinde ölçme değerlendirme uygulamaları yatmaktadır. Veriye dayalı bir eğitim süreci, okul iklimi, sınıf içi etkinlikler ve öğrenciyle ilgili diğer değişkenlerle yeterlilik seviyelerini ilişkilendiren modeller sayesinde sağlıklı bir şekilde ilerleyebilir. Bu anlamda ölçme değerlendirme uygulamaları hem okullar arası hem de okul içindeki performans farklarının kapatılması ve öğrenme eksikliklerine etkili müdahaleler yapılabilmesi için stratejik karar destek işlevi görerek alt yeterlikteki grupların üst yeterlik seviyelerine çekilmesi sürecini hızlandırmalıdır. Diğer taraftan merkeze, asıl hedefi koyabilmeli ve öğrenciye kendi yeterliklerine özgü deneyimler sunarak öğrenme sürecindeki farkındalığına ve gelişimine katkı sağlamalıdır."
Ölçme Değerlendirmede Farklı Ufuklar
2023 Eğitim Vizyonu doğrultusunda hayata geçirilen uygulamalara değinen İl Millî Eğitim Müdürümüz Sayın Levent Yazıcı ise veriye dayalı plan yapma becerisinin geliştirilmesi ve etkin bir sınıf içi ölçme değerlendirme anlayışının oluşturulmasını amaçladıklarını belirtiyor. Derginin önemine değinen Yazıcı "İlk sayısı ile yayın hayatına başlayan İstanbul Ölçme Değerlendirme dergisi, umuyoruz ki ölçme değerlendirme alanında kendini geliştirmek isteyen tüm paydaşlarımıza farklı ufuklar açacaktır. Yılda iki kez yayımlamayı planladığımız dergimiz, alana dair önemli başlıkları ve güncel konuları siz değerli okurlarımıza sunarak hem bilgi tazelemenizi sağlayacak hem de farklı akademik perspektiflerin görüşlerine yer vererek zengin bir bilgi paylaşımına yardımcı olacaktır. Ölçme değerlendirme alanına ilişkin güncel verileri, farklı ölçme değerlendirme yöntemlerini ve ölçme değerlendirmede dikkat edilmesi gereken unsurları siz değerli okurlarımıza sunuyoruz." ifadelerini kullandı.
Alana Dair Güncel Konular ve İçerikler
Oldukça zengin içerikli derginin ilk sayısında ölçme değerlendirmenin çeşitli boyutlarına dair önemli makalelere yer veriliyor. Bu bağlamda Araştırma Görevlisi Bengi Birgili'nin "Ölçüt'e Otantik Bir Bakış: Sınıf İçi Ölçme" yazısı konuyla ilgili yeni soruları gündeme getiriyor. "Dereceli Puanlama Anahtarlarının Geliştirilmesi" konusunu ise Dr. Fatma Betül Kurnaz Adıbatmaz anlatıyor. Dr. Ahmet Feyzi Satıcı "Dijital Okuryazarlık"pratiğine yakından bakmak için bir fırsat sunuyor. Prof. Dr. Filiz Kabapınar"Fen Performansını Ölçmek: Öğrencilerimiz Hangi Beceriye Ne Kadar Sahip?" diye soruyor. Araştırma Görevlisi Mehmet Elibol'un "Veriye Dayalı Eğitime Doğru: Portfolyo Değerlendirme" başlıklı yazısı ise alanla ilgili güncel gelişmeleri yansıtması bakımından önemli.
Prof. Dr. R. Nükhet Çıkrıkcı'nın "Öğrenci Başarısının Değerlendirilmesinde Süreklilik ve Çeşitlilik" başlıklıyazısı dergide yer buluyor. Dr. Ömer Kutlu'nun "21. Yüzyıl Sınıf İçi Ölçme ve Durum Belirleme Anlayışının Değişimini Zorunlu Kılıyor" başlıklı önemli yazısı okurları bekliyor. Dr. Selma Şenel'in "Özel Gereksinimli Öğrencilerin Gelişimlerinin İzlenmesi ve Başarılarının Belirlenmesi" yazısı ise özel gereksinimli öğrencilerin gelişim pratiğine yakından bakmak için bir fırsat sunuyor. Dr. Serkan Arıkan'ın "Ölçme ve Değerlendirmede Yeterlik Tanımlarının Önemi", Araştırma Görevlisi Süreyya Yörük'ün "Özel Yetenek Nedir ve Özel Yetenekli Öğrenci Kimdir", Dr. Türker Toker'in "Ölçmede Eksen Kayması: Sınıf İçi Ölçme Merkezî Sınavlardan Daha Önemlidir!" başlıklı yazıları ise konularını kapsamlı biçimde ele alıyorlar.
Dergide, sınıf içi uygulamalarda alternatif yöntemler,sınıf içi öğretim ve ölçme etkinliklerinde 21. yüzyıl becerilerine odaklanmanın önemi, özel gereksinimli öğrencilerin başarılarının belirlenmesinde izlenecek adımlar, özel yetenekli öğrencilerin özellikleri, dereceli puanlama anahtarı geliştirme, portfolyo değerlendirme, sınıf içi ölçme ve değerlendirmenin önemi, dijital okuryazarlık, öğrenci başarısının değerlendirilmesinde süreklilik ve çeşitlilik, fen performansının ölçülmesi, ölçme değerlendirmede yeterlik tanımları gibi içerikler bulunuyor.
Altı aylık periyotlarla dijital olarak yayımlanacak İstanbul Ölçme Değerlendirme dergisinin ilk sayısına şu linkten ulaşabilirsiniz.